Kukaan ei autollaan ilkeyttään aja

Admin/ 2 elokuun, 2022/ Yleinen/ 0 comments

Pitkähkön painostuksen jälkeen Suomen hallitus päätti pudottaa polttoaineen biojakeluvelvoitetta 7.4., mutta vain tilapäisesti. Muutos astui voimaan heinäkuussa, joka näkyi välittömästi kaikille autoilijoille bensapumpuilla. Hintojen alentuminen oli erittäin tervetullut asia, mutta samalla hallitus paljasti sen, minkä kaikki ovat tienneet, mutta mitä hallitus ei ole halunnut sanoa – polttoaineen hinnat ovat poliittinen päätös.

Polttoaineiden hintoja olisi voinut myös laskea muilla keinoin, kuten vaikkapa alentamalla polttoaineveroa. Tällä hetkellä bensan polttoainevero on 75,96 senttiä litralta ja dieselin 59,48 senttiä litralta. Tämän päälle polttoaineista maksetaan toki alv, ja alv lasketaan polttoaineverollisesta hinnasta. Maksat siis verosta veroa. Koska polttoaineiden hinta on noussut useiden eri yhteisvaikutusten seurauksena, josta ei-poliittiset ovat raakaöljyn hinnannousu sekä öljyjalostamoiden pullonkaulat ja poliittiset polttoaineveron sekä biojakeluvelvoitteen nosto, valtio saa myös alv:a huomattavasti enemmän, olen jo aiemmin arvioinut että polttoaineesta maksettavaa alv:a kertyy tänä vuonna useita satoja miljoonia euroja enemmän. Tämä toki sosialistihallitukselle sopii, että polttoaineiden verotusta ei lasketa, mutta ylimääräiset verotulot mällätään maailman parantamiseen, eikä ainakaan suomalaisen tavallisen ihmisen verohelpotuksiin tai vaikkapa käsiin mätänevän tiestön parantamiseen.

Nopeasti vielä huomauttaisin tässä välissä, että totta tosiaan, polttoaineiden hintoja on nostanut jo vuodenvaihteessa sellainen tosiseikka, että öljynjalostamoista osa käy vain puoliteholla tai on kokonaan suljettuina ympäri maailman. Myös se, että länsimaat luottivat liian sokeasti häikäilemättömien diktatuurivaltioiden Venäjän ja Kiinan öljynjalostamoihin, on osunut pahasti omaan nilkkaan. Maariski toteutui. Pelkkä öljyn pumppaaminen vaikkapa Norjanmerestä ei riitä, jos sitä ei saada jalostettua. Reuters kirjoitti hyvän lyhyen artikkelin jalostamoiden pullonkaulasta reilu kuukausi sitten. Muuten, olisihan se kiva, jos Naantalissa olisi yhä jalostamo.

Mennään sitten muualle EU-alueelle vilkaisemaan, miten muut EU-maat ovat asiaa hoitaneet. Muunmuassa Italia ja Ruotsi ovat alentaneet polttoaineiden verotusta. Saksassa peloteltiin, ettei verohelpotukset pudota polttoaineiden hintoja. Tätä samaa virttä on veisattu myös Suomessa. Mutta toisin kävi, verohelpotukset Saksassa menivät sellaisenaan polttoaineen hintaan ja hinnat putosivat huomattavasti. Kroatiassa, joka on minulle jo melko tuttu maa, hallitus määräsi eilen uuden kattohinnan bensalle, joka on n. 1,6 euroa litralta (12 kunaa). Mutta vielä huomattavampaa on se, että Kroatian hallitus ilmoitti samalla kokoustavansa joka ikinen maanantai sekä ryhtyvänsä lisätoimiin välittömästi, jos tarvetta ilmenee. Oi, olisipa Suomessa yhtä kykenevä hallitus, joka kokoustaisi keskellä kesääkin joka maanantai tehden kansalaistensa kannalta hyviä toimenpiteitä.

Ikävä kyllä biojakeluvelvoite palaa kohta takaisin, ankarampana kuin koskaan, eikä sosialistihallituksen työkalupakissa ole vaihtoehtoa, että polttoaineveroa alennettaisiin. Eduskuntavaalien jälkeen uuden hallituksen on tehtävä tässäkin asiassa nopeita ja järkeviä toimenpiteitä.

Share this Post

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*
*